Zahajujeme seriál představování odborníků Metrostavu, kteří se podílejí na modernizaci D1.

Lenka Sýkorová (29 let)

„Každý den je ve stavařině nevšední“

Exkluzivní mužská záležitost? To už ve stavebnictví dávno neplatí. Na stavbách silnic a dálnic se daleko častěji prosazují i šikovné inženýrky a další odbornice. Jednou z nich je i vystudovaná inženýrka Lenka Sýkorová, která odpovídá za hospodaření miliardové modernizace. Co to znamená v praxi? „Jako ekonomka projektu zodpovídám za hospodaření projektu během výstavby, nákladový controlling, tvorbu kalkulací, rozpočtů a finančních harmonogramů. Do mé agendy spadá také kontrola došlých faktur a vystavení výnosových faktur spolu se všemi podklady podávané investorovi. Podstatná je samozřejmě spolupráce s lidmi z projektového týmu. Spolu se všemi členy týmu se snažíme stavbu nejen kvalitně a včas postavit, ale i dosáhnout co nejlepšího hospodářského výsledku,“ říká Lenka.

Do Metrostavu nastoupila hned po škole a D1 by měla mít svým způsobem v krvi. Studovala stavební fakultu v Brně, pracuje v Praze a jako ekonomka nabrala zkušenosti na dvou předchozích modernizacích D1, jež má divize 4 za sebou. A proč právě Metrostav, když je v Brně řada bližších stavebních firem? „Studovala jsem management stavebnictví a zaujala mě možnost uplatnit některé teoretické znalosti ze školy,“ říká Lenka Sýkorová s tím, že práce na ostře sledovaných stavbách ji baví. „Nemám ráda stereotyp a na takhle velkých stavbách se každý den něco děje. Navíc mám štěstí na kolegy, na něž se mohu spolehnout, a to je klíč ke kvalitně odvedené práci.“

A jak se řídí ekonomika úseku za 1,58 miliardy korun? Je jasné, že s sebou nese různá rizika a problémy v průběhu výstavby. Harmonogram je našlapaný a klíčová je interní i externí komunikace. „Důležité je vše si správně zorganizovat, mít přehled a systém v jednotlivých stavbách. Jako klíč ke správnému řízení stavby vidím týmovou spolupráci. V neposlední řadě musí být nastavená správná komunikace také s investorem a subdodavateli,“ je přesvědčená Lenka. „Řešení těchto specifických situací Vás posune vždy o krok dál. Aktuálně mám za sebou dvě modernizace D1 a každá z nich byla něčím specifická. Díky této pestrosti jednotlivých staveb se učím řešit stále nové situace,“ dodává ekonomka modernizačního týmu na D1.